O najambicioznijem pokušaju naznačivanja značaja stripa u cjelokupnom kontekstu hrvatske kulture ili izložba “Strip u Hrvatskoj 1867 – 1985.” u prestižnom Muzejskom prostoru

Krešimir Zimonić - Luna

Jure Ilić, novinar kulturne rubrike i strip-kritičar “Večernjeg lista“, pišući o izložbi “Strip u Hrvatskoj 1867. – 1985.” je odmah na početku svog teksta istaknuo:

“Ono što se prošli ponedjeljak dogodilo u zagrebačkom Muzejskom prostoru na Jezuitskom trgu jednako je značajan kulturološki događaj, kao i onaj što se prije osamnaest godina zbio u pariškom Louvreu.

Riječ je o javnom promoviranju jednog medija, njegovoj ‘umjetničkoj’ valorizaciji i ‘kunsthistoričarskom’ priznavanju. Kada je 1967. godine u Musee des Art Decoratifs u Louvreu SOCERLID (Udruženje za istraživanje i proučavanje stripa i srodnih mu oblika vizualnog izražavanja) postavio svoju izložbu stripa, bilo je jasno da strip izlazi iz svoga djetinjstva i postaje ravnopravan (ili barem priznat) član umjetničke obitelji. Zagrebačku su izložbu postavila dva ljubitelja stripa, ali je njeno održavanje ravno pravoj kulturnoj senzaciji, bez obzira na kvalitetu same izložbe.

Iako je i prije strip u nas bio postavljen na različitim izložbama (na žalost, možda i prečesto, s obzirom na skromnu izdavačku produkciju), obično su to bili neki manji izložbeni prostori ili marginalne galerije. Bilo je, dakle, potrebno točno pola stoljeća kako bismo strip ugledali u jednoj muzejskoj instituciji.

Paradoksalno je zapravo da je ovaj put stigao na takvo mjesto zbog svoga pisanoga (izložba je dio ‘Pisana riječ u Hrvatskoj’), a ne crtačkog dijela, dakle slikovnog, po kojemu je najčešće i kritičarski vrednovan…”

Slični zaključak o “prvom ulasku stripa na velika vrata u prestižan muzej” je u svojem izvještaju za televizijski Dnevnik izrekao Duško Arežina, novinar kulturne redakcije TV Zagreb, ali i druge novine i listovi u svojim tekstovima, uključujući i one iz drugih sredina tadašnje Jugoslavije.

Dvojica ljubitelja stripa, koje spominje Jure Ilić, a koja su postavila izložbu “Strip u Hrvatskoj 1867. – 1985.” bili su Darko Glavan i autor ovih redaka (Veljko Krulčić), tada student završne godine studija novinarstva, s netom navršenih 23 godine.

Darko Glavan je tada radio kao kustos u Muzejskom prostoru (današnjim Klovićevim dvorima), dotad smo se zbog razlika u godinama (on je bio rođen 1951.) tek “sporadično poznavali”, makar sam iz njegovih tekstova mogao zaključiti da podržava moj rad na stripu (šifra – antologija “Hrvatski poslijeratni strip”), bio je zadovoljan izložbom koju sam koji mjesec ranije bio postavio u Galeriji NOVA (“Zagrebački strip 1935. – 1941.”), te mi je izrazio želju za “suradnjom” – da jednog dana zajedno napravimo strip izložbu u Muzeju u kojemu radi, Muzeju koji je u tom razdoblju zahvaljujući svojim vrhunskim i značajnim i intrigantnim, velikim po opsegu i marketinški sjajno popraćenim izložbama (poput “Riznica zagrebačke katedrale”, “Ivan Meštrović”, “Dnevna kineska kultura”, “Sto godina Strossmajerove galerije”…) postao neka vrsta “senzacije” u jugoslavenskim i evropskim okvirima.

Upravo u vrijeme kada smo Glavan i ja divanili o mogućoj suradnji, u Muzejskom prostoru je upravo bila postavljena izložba “Pisana riječ u Hrvatskoj”, pa sam prilikom posjete Glavanu spomenuo kako je “šteta” što se barem u jednoj ili dvije sobe Muzeja nisu izložili stripovi naših autora, onih najvažnijih dakako. Glavanu nije trebalo dvaput reći, nego je “bacio” bubu u uho direktoru Anti Soriću, koji nije bio “čovjek stripa”, ali se odmah složio. Objašnjenje je bilo retoričko: “Zašto da ne!?”.

O tome je sam Glavan u deplianu izložbe “Strip u Hrvatskoj 1867. – 1985.” napisao:

“Već u samom začetku priprema za izložbu ‘Pisana riječ u Hrvatskoj’ ostavljena je mogućnost ‘popravnog ispit’ za one segmente izložbe koje u konačnom odbiru ne zadobiju odgovarajuće mjesto i kvantitet. Drugim riječima, sve ono što nije stalo u centralnu izložbu zamišljeno je u vidu popratnih, dopunskih izložbi. Upravo zbog tog alibija, u prvotnoj postavi izložbe gotovo je posve ispuštena strip-produkcija u Hrvatskoj, zastupljena samo sa dva magistralna Maurovićeva tabloa.

Prvenstveno zahvaljujući agilnosti i istraživanjima mladog publicista Veljka Krulčića, bilo je mogućno još tokom traja­nja izložbe ‘Pisana riječ u Hrvatskoj’ pokušati ukloniti tu omašku.

Tako postavljenim radnim zadatkom ujedno je i definiran koncept izložbe ‘Strip u Hrvatskoj 1867-1985’, koja je, osim toga, determinirana i svojim smještajem, bolje reći inkorporacijom u centralnu izložbu. Najjednostavnije rečeno, izlošci ove popratne izložbe smješteni su na dotada nei­skorištenim prostorima i zidnim površinama drugog kata izložbe ‘Pisana riječ u Hrvatskoj’.

Taj status dopune ove grandiozne izložbe bio je istovreme­no i podstrek i ograničenje.

Podstrek u tom smislu što vrlo pregledno i sugestivno ukazuje na međuodnos stripa i dru­gih vidova tiskanih umjetničkih djela, tako da omogućuje dosada najambiciozniji pokušaj naznačivanja značaja stripa u cjelokupnom kontekstu hrvatske kulture.

S druge strane, ‘sustanarstvo’ u velikoj izložbi nametnulo je, razumljivo, i neka ograničenja – nije se moglo izložiti sve što je zamišljeno već samo ono što je bilo moguće ‘ugurati’ na slobodne površine.

Ovo ističemo posebno zbog eventualnih primjedbi na neu­jednačenost odbira u pojedinim periodima i zastupljenosti pojedinih autora – karakter izložbe nije dozvoljavao antolo­gijski, sveobuhvatni pregled u kojem nitko spomena vrije­dan ne bi bio zaobiđen, već smo se u ovim uvjetima morali zadovoljiti akcentuiranjem najznačajnijih pojava, medijskih pomaka i autorskih ličnosti.

Ukratko, ovu izložbu ne smatramo definitivnom sintezom, ali se nadamo da je barem u nekim dijelovima proširila uvid u povijest hrvatskog strip-stvaralaštva.”

Muzejski prostor je u marketinškoj i informativnoj prezentaciji, kao “posebnu odliku izložbe” istaknuo “svojevrsno antidatiranje začetaka hrvatskog stripa, koje je Veljko Krulčić nakon obimnih istraživanja pomaknuo čak do 1867, preciznije na protostripovske ilustracije iz časopisa “Zvekan”.

Posebna pažnja je također posvećena prelaznim oblicima iz karikature i serijalizirane ilustracije (časopisi “Zvekan”, “Humoristički list”, “Brico”, “Koprive”) do prvog Maurovićevog stripa “Vjerenica mača”… Kao svojevrsno otkriće ove izložbe treba istaknuti i prvo poslijeratne strip pokušaj iz “Kerempuha” koji su udarili temelje suvremenog društveno – satiričnog stripa…

Naravno, osim ovih inovacija koje će zasigurno izboriti svoje mjesto u svim idućim antologijama hrvatskog stripa, autori su predstavili i već dobro poznate majstore – od nenadmašnog Maurovića i njegovih suvremenika, preko izuzetno agilne generacije autora okupljenih oko “Plavog vjesnika” do svjetskih proboja naših mladih strip autora Igora Kordeja, Mirka Ilića, Gorana Delića i drugih…”.

U istom tom press-materijalu piše da će se izložba otvoriti u ponedjeljak 20. siječnja 1986., da će trajati do 23. veljače 1986., kad se zatvara i centralna izložba “Pisana riječ u Hrvatskoj”.

I da će uz samu izložbu biti priređeno i nekoliko popratnih priredbi, odnosno događanja (čiji sam bio inicijator) – okrugli stol “Autorstvo – prinuda ili izbor”, dodjela nagrade za strip godine koju dodjeljuje “Polet” (Igoru Kordeju za “Vam”), promocija knjige Slavka Draginčića i Zdravka Zupana “- Istorija jugoslavenskog stripa”…”.

Nije spomenuto da je od same ideje do realizacije izložbe prošlo manje od dva mjeseca, ali… to mi je tada i danas bilo nevažno!

Usput, isto na moj prijedlog Muzejski prostor je tiskao nekoliko strip-razglednica, koje danas imaju bibliofilsku vrijednost.

Izložba “Strip u Hrvatskoj 1867. – 1985.” je s današnjeg rakursa, odnosno sa sadašnjim poznavanjem svega onoga što čini i što predstavlja povijest stripa na našim prostorima unekoliko “manjkava”, ali Darko Glavan i ja istu smo radili s iznimnom strašću, energijom i maksimalnim profesionalnim poštenjem.

Usput rečeno, ja sam za deplian izložbe napisao pregled povijesti i povijesnog razvoja hrvatskog stripa, od prvih primjera nečeg što bi se kolokvijalno moglo smatrati “stripom”iz šestog desetljeća XIX stoljeća do današnjih dana.

Sveukupno smo imali 128 zidnih izložaka. Dvije trećine su bili originalne table, a jedna trećina presnimci iz novina. To su (kronološkim redom):

  1. “Zemaljska obrana”, autor nepoznat, Zvekan, 1867.
  2. “Pri 20 stupnjeva hladnoće”, autor nepoznat, Humoristički list, 1878.
  3. “Osramoćeni ljubavnik”, autor nepoznat, Zvekan, 1890.
  4. “Svaki ’njeku’ zviezdu traži”, autor nepoznat, Zvekan, 1890.
  5. Proto-strip bez naslova, autor nepoznat, Zvekan, 1890.
  6. “Pasja zavjera”, autor nepoznat, Brico, 1891.
  7. “Nije sve za svakoga”, autor nepoznat, Zvekan, 1893.
  8. “Konac poklada”, autor nepoznat, Koprive, 1908.
  9. “Oh, sajmišče, sajmišče…”, autor nepoznat, Koprive, 1908.
  10. “Mali Frankovac”, autor nepoznat, Koprive, 1908.
  11. “Maks i Maksić”, Sergije Mironović Golovčenko, Koprive, 1925.
  12. “Maks i Maksić”, Sergije Mironović Golovčenko, Koprive, 1928.
  13. “Maks i Maksić”, Sergije Mironović Golovčenko, Koprive, 1931.
  14. “Vjerenica mača”, Andrija Maurović – Krešimir Kovačić, Novosti, 1935.
  15. “Gost iz svemira”, Leontije Bjelski – Božidar Rašić, Oko, 1935.
  16. “Pentekove novine”, Leontije Bjelski – Božidar Rašić, Oko, 1935.
  17. “Trojica u mraku”, Andrija Maurović – Krešimir Kovačić, Novosti, 1936.
  18. “Sedma žrtva”, Andrija Maurović – Krešimir Kovačić, Novosti, 1936.
  19. Naslovne stranice predratnih zagrebačkih strip-revija “Mickey strip”, “Oko”, “Veseli vandrokaš”, “Mickey strip Oko” i “Novi vandrokaš”
  20. “Jack i Jackson i Bimbo Bambus”, Walter i Norbert Neugebauer, Mickey strip, 1938.
  21. “Cik i Cak”, Walter i Norbert Neugebauer, Mickey strip, 1938.
  22. “Grbavac sa željeznom maskom”, Ferdo Bis – Franjo Fuis, Mickey strip, 1939.
  23. “Četiri jahača Apokalipse”, Ferdo Bis – Franjo Fuis, Mickey strip, 1939.
  24. “Jack Jackson i Bimbo Bambus”, Ivan Kušanić, Mickey strip, 1939.
  25. “Marko Polo”, Ivan Kušanić, Novi vandrokaš, 1940.
  26. “Daj ovamo municiju”, autor nepoznat, Pionir, 1943.
  27. “Grob u prašumi”, Andrija Maurović – Marcel Čukli, Zabavnik, 1943.
  28. “Ahuramazda na Nilu”, Andrija Maurović – S.R. Žrnovački, Zabavnik, 1944.
  29. “Gladni kralj”, Walter i Norbert Neugebauer, Zabavnik, 1944.
  30. “Dado”, Walter i Norbert Neugebauer, Zabavnik, 1944.
  31. “Pioniri Ćira i Mira”, Ivan Kušanić, Mi mladi, 1944.
  32. “Pionir Živko i magarac Sivko”, Zdenko Venturini, Pionir, 1945.
  33. “Radista komsomolac”, Albert Kinert – Norbert Neugebauer, Kerempuh, 1945.
  34. “Kalif tiranin”, Albert Kinert – Norbert Neugebauer, Kerempuh, 1945.
  35. “Građanin Tomo Funtaš”, Walter i Norbert Neugebauer/Marcel Čukli, Kerempuh, 1946.
  36. “Petrica Kerempuh u XX stoljeću”, Walter i Norbert Neugebauer, Kerempuh, 1946.
  37. Strip ogledi Vladimira Delača, Kerempuh, 1949.
  38. “Grga Protokol”, Ismet Voljevica, Kerempuh, 1950.
  39. “Mimo i njegova četa”, Andrija Maurović – Kamilo Ferenčak, Pionirska zastava, 1950.
  40. “Meksikanac”, Andrija Maurović – Krešo Novosel, Horizont, 1951.
  41. “Lisica i sir”, Josip Parmaković, Petko, 1952.
  42. “Patrola jež”, Vladimir Delač – Danko Oblak, Petko, 1952.
  43. “Propast Kamen-vrha”, Oto Reisinger – Nikša Fulgosi, Petko, 1952.
  44. “Miško i Paško”, Ismet Voljevica, Kerempuh, 1952.
  45. “Kraljeva miljenica”, Walter i Norbert Neugebauer, Horizontov Zabavnik, 1952.
  46. “Velika utakmica”, Borivoj Dovniković – Norbert Neugebauer, Horizontov zabavnik, 1952.
  47. “Avanture strica Jure”, Ismet Voljevica, Horizontov zabavnik, 1952.
  48. “Špiljo i Goljo – prethistorijski ljudi”, Dušan Vukotić – Božidar Stošić, Kerempuh, 1953.
  49. “Crni biser”, Frano Gotovac, Slobodna Dalmacija, 1956.
  50. “Grad samoubojica”, Frano Gotovac, Slobodna Dalmacija, 1956.
  51. “Velika trka”, Zlatko Grgić – Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1958.
  52. “Anđeo sjevera”, Frano Gotovac, Slobodna Dalmacija, 1958.
  53. “Baća izviđač”, Jules Radilović – Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1960.
  54. “Svemirko”, Vladimir Delač – Nenad Brixy, Plavi vjesnik, 1961.
  55. “Boj na krumpirištu”, Zvonko Lenner – Marta Kovačević, Naša smotra, 1961.
  56. “Tvrdoglavi medo”, Josip Parmaković, Mladi zadrugar, 1961.
  57. “Djevojka sa Sijere”, Andrija Maurović – Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1961.
  58. “Čudesni tim”, Borivoj Dovniković – Ljubomir Vukadinović, Plavi vjesnik, 1962.
  59. “Obruč”, Zdenko Svirčić – Marcel Čukli, Naša smotra, 1962.
  60. “Zaviša”, Žarko Beker – Zvonimir Furtinger, Plavi vjesnik, 1962.
  61. “Afričke pustolovine”, Jules Radilović – Zvonimir Furtinger, Plavi vjesnik, 1962.
  62. “Viki i Niki”, Vladimir Delač – Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1962.
  63. “Morski đavo”, Walter i Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1963.
  64. “Mak Manić”, Žarko Beker – Marcel Čukli, Plavi vjesnik, 1964.
  65. “Marina”, Vladimir Delač – Marcel Čukli, Plavi vjesnik, 1964.
  66. “Štefekove pustolovine”, Oto Reisinger, Plavi vjesnik, 1964.
  67. “Mendo Mendović”, Borivoj Dovniković – Mladen Bjažić, Plavi vjesnik, 1965.
  68. “Neven, Koraljka i Bobo”, Žarko Beker – Rudi Aljinović, Plavi vjesnik, 1965.
  69. “Tom i Malo Medvjeđe Srce”, Walter i Norbert Neugebauer, Plavi vjesnik, 1966.
  70. “Mikrob protiv huligana”, Ratko Srezović – Rudi Aljinović, Modra lasta, 1969.
  71. “Mala prava crvena krvna zrnca”, Pero Kvesić, Omladinski tjednik, 1971.
  72. “Jaimie McPheetters putuje na Istok”, Jules Radilović – Zvonimir Furtinger, Studio, 1970.
  73. “Tupko”, Nedeljko Dragić, Večernji list, 1971.
  74. “Profesor Baltazar”, Ante Zaninović, Smib, 1971.
  75. “Nove pustolovine mačka Felixa”, Pero Kvesić, Omladinski tjednik, 1971.
  76. “Keser”, Nikola Maragunić, Telegram, 1972.
  77. “Herlock Sholmes”, Jules Radilović – Zvonimir Furtinger, Strip art, 1972.
  78. “Barun Trenk”, Ivica Bednjanec, ZOV, 1974.
  79. “Što bi se dogodilo da se pojavi Marx u našoj sredini”, Joško Marušić, Studentski list, 1975.
  80. “Kraljević Marko u vrijeme kad je bio sasvim mali”, Ante Zaninović, Smib, 1975.
  81. “Kum II”, Krešo Skozret, Omladinski tjednik, 1976.
  82. “Debil blues”, Mirko llić, Polet, 1977.
  83. “Tog jutra”, Igor Kordej, Polet, 1977.
  84. “Shakti”, Mirko llić, Vidici, 1977.
  85. “Sjena”, Ninoslav Kunc, Polet, 1977.
  86. “Svijest je svijet”, Krešimir Zimović, Student, 1978.
  87. “Država umire”, Joško Marušić, Polet, 1978.
  88. “Bubica”, Zvonimir Pliskovac, Val, 1978.
  89. “Sulude predstave”, Ninoslav Kunc, Studentski list, 1979.
  90. “Jeste li vidjeli djevojčice”, Igor Kordej (po pjesmi grupe “Buldožer”), Vidici, 1979.
  91. “Nježni”, Ivica Bednjanec, SN revija, 1979.
  92. “Ucjena”, Frano Gotovac, Nedeljna Dalmacija, 1979.
  93. “Lirski put”, Ivan Dorogi – Ivan Kustić, Studentski list, 1979.
  94. “Kad bi”, Ivica Puljak – Krešimir Zimović, Vidici, 1979.
  95. “Ork”, Radovan Devlić, Student, 1979.
  96. “Huljice”, Radovan Devlić, Polet, 1979.
  97. “Partizani”, Jules Radilović – Marcel Čukli, Eppo, 1979.
  98. “Survival”, Mirko llić – Les Liley, Heavy metal, 1980.
  99. “Luna”, Krešimir Zimović, YU strip, 1980.
  100. “Izdajnik”, Željko Lordanić, YU strip, 1980.
  101. “Podrumaši”, Krešo Skozret, Studio, 1981.
  102. “Maljčiki”, Milan Trenc (po tekstu grupe “Idoli”), Studentski list, 1981.
  103. “Zubac u svemiru”, Radovan Devlić, Galeb, 1981.
  104. “Samuraj Takeda”, Vladimir Herceg – Ciril Gale, Naš strip, 1983.
  105. “Bez riječi”, Radivoj Gvozdanović, Penthouse, 1983.
  106. “Partizani”, Jules Radilović – Đorđe Lebović, Eppo, 1983.
  107. “Smogi boy”, Goran Delić, Strip art, 1984.
  108. “Timothy Tacher”, Vjekoslav Ivezić – Nenad Brixy, Super strip biblioteka, 1984.
  109. “Eksperiment gospodina Cleina”, Alen Ćurin, Vidici, 1984.
  110. “Machu Picchu”, Radovan Devlić, Stripoteka, 1984.
  111. “Gusari”, Ninoslav Kunc, Naš strip, 1984.
  112. “Zlatarevo zlato”, Željko Lordanić, Modra lasta, 1984.
  113. “Tragač”, Milan Tomas, Naš strip, 1984.
  114. “Čuvaj se senjske ruke”, Mladen Trnski, Modra lasta, 1984.
  115. “Zid”, Krešimir Zimonić, Naš strip, 1984.
  116. “Jedini prijatelj”, Emir Mešić, Spunk novosti, 1984.
  117. “Alexis Montserrat”, Jules Radilović – Zvonimir Furtinger, Naš strip, 1984.
  118. “Susreti treće vrste”, Borivoj Dovniković, Oko, 1984.
  119. “Palac za more”, Ivica Bednjanec, Modra lasta, 1985.
  120. “Duel”, Miro Sinovčić, Erotika, 1985.
  121. “Mad Max”, Mesud Bužimkić, RS magazin, 1985.
  122. “Zimske radosti”, Stanko Bešlić, Mi mladi, 1985.
  123. “Ivica i Marica”, Dubravko Mataković, Studentski list, 1985.
  124. “Vam”, Igor Kordej, Stripoteka, 1985.
  125. “Big Nemo in Slumberland”, Igor Kordej, YU strip magazin, 1985.
  126. “Ljubavni slučaj Fahrije Pešić”, Željko Zorica, Vidici – Yu strip magazin, 1985.
  127. “Mona Lisa”, Emir Mešić, Vidici, 1985.
  128. “Vrijeme kronika”, Boro Pavlović – B. Gljivoje, Večernji list, 1985.